Günümüz sineması hemen hemen şöyle bir sınav veriyor bugün: Tekniğin –burada kamera teknolojisinden bahsediyoruz tabii- gelişmesiyle öze verilen önem nispeten azaldı. Artık otoriteler ve dolayısıyla seyirci de daha oyuncaklı, biçimsel açıdan deneysel işlere prim vermeye başladı. Bol ödüllü genç yönetmen Xavier Dolan’ın büyük başarısında da bu oyuncaklı anlatım tarzının rolü olduğu söylenebilir örneğin. Fakat bu demek değildir ki, ‘yeni nesil teknik’le dişe dokunur bir drama kayda alınamaz yahut da bu kayda alınan drama biçimsel manada gereğince usturuplu görülemez. Paolo Sorrentino’nun asistanı olarak tanıdığımız Piero Messina’nın ilk uzun metraj denemesi “Bekleyiş” (“L’Attesa”) tam da böylesi bir film; biçimsel anlamda ‘yeni bir drama’ olarak tanımlamak mümkün karşımızdakini.

27547701492_bc9ee0bcbc_o

Juliette Binoche’nin canlandırdığı Anna adlı bir annenin oğlunun kaybı ardından yaşadığı yas sürecini anlatıyor esas olarak “Bekleyiş”; ama temel çatışma bunun üzerine kurulu değil. Filmde hiç tanışmadığımız oğul Guiseppe, ölümünden birkaç gün önce kız arkadaşı Jeanne’i (Lou de Laage) Scilya’ya, yaşadığı eve davet eder. Jeanne davete icap eder, ne var ki Guiseppe Jeanne oraya varmadan hakkı rahmetine ermiştir. Guiseppe’nin annesi Anne, biraz da oğlunun ölümünü kabul edememesinin verdiği etkiyle evdeki yasın vefat eden abisi için tutulduğu yalanını söyler. Ve böylelikle Anna ve Jeanne, Guiseppe’yi beklemeye başlarlar…

“Bekleyiş” neredeyse tek mekanda geçen ve en fazla dört-beş kişilik kadroya sahip bir film; zaten uyarlandığı metin de İtalya’nın yetiştirdiği en önemli yazarlarından Pirandello’nun “La vita che ti diedi” oyununa dayanıyor. Bu nedenle eksendeki çarpışma çok güçlü, en ufak bir sarkma, ya da safra barındırmıyor film, evren anlamında da inandırıcılığı gerçekten üst düzeyde. Buna mukabil Messina’nın imgelere tutunarak zamanı mumyalayan kamerası da bir heykeltıraş titizliğinde. Başkasının ancak videoklip çekebileceği bir biçim içinde “Bekleyiş” gibi bir esere imza atmak öyle herkesin harcı bir iş değil.

27547708732_8e97e1ab7d_o

Geçtiğimiz Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan için yarışan “Bekleyiş”, büyük ödüle ulaşamasa da yan dallarda prestijli ödüller almayı başardı. Çok iddialı olacak ama Piero Messina, son yıllarda Luca Guadagnino, Paolo Sorrentino, -bizim filmimiz ile akrabalık bağı taşıyan “Oğul Odası” filminin yönetmeni- Nanni Moretti gibi yönetmenlerle yeni bir dil yaratmaya çalışan İtalyan sinemasının başat isimlerinden olacaktır bana kalırsa. Bu topyekun atılımın gelecekte bir akım olarak adlandırılabileceği varsayımını da yedekte tutmak gerek.

27573543381_80ee5cd358_o“Bekleyiş” (“L’Attesa”)
Yönetmen: Piero Messina
Senaryo: Piero Messina, Giacomo Bendotti, Ilaria Macchia
Oyuncular: Juliette Binoche, Giorgio Colangeli, Lou de Laâge
Yapım: 2015 /İtalya-Fransa / 110 dk.

 

HENÜZ YORUM YOK