Kendi türüyle dalga geçmekten imtina etmemiş son derece eğlendirici bir film olan Dirty Ho ile yeniden merhaba. Genellikle ulu kel kafasına aşina olduğumuz ve bilhassa işte o kel kafasına hasta olduğumuz Gordon Liu’yu (Chia Hui Liu) bıyıklı olarak başrole oturtmuş 1979 tarihli filmin yönetmenlik mertebesinde, Liu’nun kardeşi Lau Kar-Leung bulunmakta. Benim kadar fesat bünye varsa aranızda şimdiye kadar “abi-kardeş ha!” ikileminden sağ gözünü kısmış olmalı. Ama heyhat! Aradaki kan bağının pek bir işe yaramadığına inanan bu bünye, zaten Shaw Biraderler’in tamamıyla bir aile şirketi olduğunu göz önüne alınca, fesatlığını foslatma yolunda önemli adımlar atmaktan da çekinmez.

Tuğba Keleş

1970’lerin özellikle ikinci yarısı komedi ile kung fu’yu birleştiren yeni bir türün ortaya çıktığı yıllar olarak da adlandırılabilir. Özellikle Jackie Chan’in Snake in The Eagle’s Shadow (Se ying diu sau, 1978) ve Drunken Master (Jui kuen, 1978) gibi filmlerle kung fu-komedi türüne can verdiğini söylemek yanlış olmayacaktır. Jackie Chan’in stilini bilenleri göz önüne alarak bugünkü filmimizle ilgili komedide nerede durduğuna dair genel bir değerlendirme yapacak olursam, filmin komediyi biraz daha farklı bir noktadan, kendinden önce Shaw Biraderler‘de çekilmiş filmleri tiye alma noktasından yani, ele aldığını söyleyebilirim. Hatta bir noktada Amerikan sinemasının korku filmlerini tiye alan versiyonları (Bkz. Vampire Sucks) kıvamında olduğunu dahi söyleyebilirim. Aradaki en önemli fark ise Dirty Ho’nun son ana kadar tutarlılığını koruyan son derece kaliteli bir film olması.

Shaw Biraderler filmleri genellikle Mançuryalıların zalimliğinden bahseder ama bu defa filmin başrolündeki Gordon Liu, iyi bir karakter formatında bir Mançuryalıyı canlandırıyor. Bu anlamda film, taşıdığı komedi unusuruyla Shaw sineması içerisinde farklı iki özelliğe sahip olarak ön plana çıkmayı başarıyor. Dirty Ho’u canlandıran Yue Wong ve Wang Tsun Hsin’i canlandıran Gordon Liu, kırmızı fener sokağındaki bir eğlence evinde, yanyana iki salonda birbirinden fingirdek kızlarla gönül eğlendirdikleri sırada, birbirlerinin kızlarını altın ve parayı öne sürerek çalmaları vesilesiyle sinirlenmek suretiyle tanışıyorlar. Aslında iktidardaki imparatorun 11 no.lu oğlu yani prens olan Wang T’o’sun, aslen genç, çevik ve atak bir hırsız olan Dirty Ho’dan pek hoşlanarak ve çaldığı malları da gözönüne alarak, kendi kimliğini açıklamadan onu himayesi altına alıyor. Yakın zaman içinde, prensler arasında gerçekleşecek olan ‘yeni imparator kim olacak?’ konu başlıklı yarışma mevcudiyete gelmeden, kardeş prensler arasında başlayan iktidar çatışması, 11.prens olan T’o’sun’a da bulaşır elbette. Ama türlü türlü şarap tatmayı, çini olsun resim olsun türlü sanat eserlerini seyretmeyi, ülke yönetmeye yeğ tutan işbu prens, aslında hiç de politik olamayan bir filme politik havası verdirmeyi de başarıyor.

Prenslerden biri, alemin en kötücül karakterlerine can vermiş olan Lo Lieh tarafından canlandırılan generalini, 11 no.lu prens kardeşini, yani Gordon Liu’yu ortadan kaldırmakla görevlendirirken, sanat, içki ve belli ki kung fu’dan başka şeye zaman ayırmak istemeyen Liu da, kendisine yapılan saldırılara, kung fu’cu kimliğini müthiş taktiklerle gizleyerek yanıt veriyor. Filmi izlenilmekten öte, müthiş zevkli hale getiren öğe de üç büyük dövüş sahnesi altında toplayacağımız bu ‘ben kung fu bilmem ki!’ ayakları.

Birinci sahne, Chang Cheh’nin yönettiği Tek Kollu Kahraman Wang Yu (The One-Armed Swordsman, 1967) ve Crippled Avengers (1978) adlı filmlerle dalga geçilen sahnedir. Chang Cheh’nin eksik uzuvlar üzerine yazdığı kung fu külliyatını alaşağı eden film, Chang Cheh’nin bol kanlı ve ölümlü felsefesine de Gordon Liu’nun bıyık altından ‘Kung fu öldürmemeli’ temelli dersiyle dokundurur.

İkinci sahne Gordon Liu’nun, Dirty Ho’ya kung fu bildiğini göstermemek amaçlı metres-hizmetlisini, korumasıymış gibi göstererek, kadınla birlikte döktürdükleri sahnedir ki buradaki kadın oyuncu kung fu sinemasının en değerli kadın oyuncularından Hui Ying-Hung’dan başkası değildir.

Üçüncü sahne ise yine Gordon Liu’nun kung fu sinemasının emektarlarından Johhny Wang ile karşılıklı, ellerde kadehlerle döktürdüğü sahnedir.

Doğal dövüş sahneleri dendi mi kimsenin eline su dökemeyeceği dövüş koreograflarından Lau Kar-Leung’un hem dövdürdüğü hem de yönettiği Dirty Ho, her ne kadar başlangıçta kung fu filmleriyle dalga geçiyor da olsa, sonuçta kendisi de bu çerçevenin içerisinde bir film olarak, kung fu’nun ‘erdemli’ yanlarını steril bir şiddet olmayan şiddetle izleyiciye aktararak zevkli anlar yaşatıyor. Kar-Leung’un elinden, Gordon Liu’nun kel kafasından öper, bu yazıya da burada son veririm.

Not: Resimler www.kungfucinema.com’dan

Lan tou He / Dirty Ho

Yönetmen: Lau Kar-Leung

Senaryo: Kuang Ni

Oyuncular: Gordon Liu(Chia Hui Liu), Yue Wong, Lo Lieh, Hui Ying-Hung, Johnny Wang

Yapım: 1979, Shaw Brothers-Hong Kong, 97 dk.

3 YORUMLAR

  1. süper yaa kung fu sinemasının bilinmeyen degerlerini ögrenmemiz tugba ablamız sayesinde tabi :) çok güzel .tugba abla tez konuma yani uzakdogu kung fu sinemasına yardımcı olursan sevinirim

  2. Tez konumu Kung fu (dövüş) sinemasın başlangıcı, Kung fu filmlerinin yayılması ve topluma etkileri,
    Kung fu sinemasının türler içerisindeki yeri,
    dövüş filmlerinde karakter betimlemesi ve ana tema, Bruce lee ,
    Hollywood objektifinden dövüş sineması ve son yıllarda teknolojinin getirdiği olanaklarla birlikte çekilen filmlerde uzakdoğu dövüş sinemasının etkileri (matrix,kill bill)

    gibi başlıklar altında kungfu sinemasını inceliyom tuğba abla:) bu başlıklara yardımcı olabilecek yazılı kaynak varsa ulaştırabilirsen çok memnun olur ve kaynakçama TuĞBa ablamın değerli bilgileri diye yazarım:)
    dercan_1@hotmail.com

CEVAPLA