Kerem Akkoyunlu: “Türkiye’de film festivali kirliliği var!”

Kerem 2

Bu yıl 8.si gerçekleştirilen 2. El Kısa Film Festivali’nin ve Fantastik Türk Filmleri Festivali Fantasturka’nın genel yönetmeni Kerem Akkoyunlu sorularımızı yanıtladı:

Bu ülkede film festivalleri neden yapılır?

Bildiğim kadarıyla şu an yılda 200’e yakın film festivali yapılıyor. Köklü vakıfların yaptıkları da var tabi ama genel olarak neden adını duyurmak isteyen belediyelerin film festivali yapmayı basit bir iş olarak görmeleri. Bunlar kendini tekrar eden, sıradan, aynı modelle yapılan organizasyonlar. Ama yine de organize edenler bu işten para da kazanıyor.

Sizin amacınız da Ankara’yı tanıtmak ve para kazanmak o zaman?

İkisi de değil. Bizim festivalimiz hepsinden farklı.2. El Film Festivali diğer festivallerin ön elemelerini geçememiş filmlere kucak açmak adına başladı. Yani tepki festivaliyiz biz. Dolayısıyla ne Ankara’yı tanıtmak gibi derdimiz var, ne de para kazanıyoruz bu işten. Hatta her festivali bir sonraki festivale borç bırakarak kapatıyoruz. Belki de devam etmemizin bir nedeni de budur.

keremSizinki kredi kartıyla kredi kartı borcu ödemeye benziyor biraz. Önce Allah sonra Kültür bakanlığı yardımcınız olsun diyelim.

Büyük festivallerin bütçesinin yüzde sekseni devlet tarafından karşılanıyor ama bizde bu destek bütçemizin yalnızca yüzde yirmisini karşılayacak kadar oluyor. Gerisini kendi çabalarımızla özel sektörden bulduğumuz sponsorlarla halletmeye çalışıyoruz. Desteğimiz her yıl gıdım gıdım artsa da köşe başlarını tutmuş festivaller arasından sıyrılıp ciddi bir bütçe almamız zor.

8 yıldır süren bir eylem diyebiliriz yani festivaliniz için?

Evet. Bunun yanına yine tepkisel bir festival daha, Fantasturka’yı ekledik üstelik. Ama hala bir ofisimiz yok, hala para almayan, gerilla usülü çalışan ve bu işi ikinci iş olarak yapan bir ekiple kotarıyoruz bu festivalleri. Bizim bu amatör ruhumuzun diğer festivalleri de etkilediğini düşünüyorum.

Film festivallerinin bir düzene girmesi için ne yapmalı sizce?

Festivallerin şeffaf olması lazım. Herkes bilmeli ne kadar yardım alındı, nereye harcandı. Bir festivaller birliği olmalı sonra. Bu birlik bir kriter ve derecelendirme getirmeli bu işe. Hem bir devlet kontrolü, hem de kendi içinde bir kontrol… Bu şekilde hem festivallerin kalitesi artar, hem de bütçeler daha adil dağıtılabilir. Bir kere yapılan sonra ortadan kaybolan festivallerin önü kesilir. Bu tür fırsatçı organizasyonlar film festivali kirliliği yarattığı gibi, işini iyi yapmaya çalışanların da festivaline gölge düşürüyor. Belki de en doğrusu ilk iki yılında festivallere destek vermemek ve onları bir nevi teste tabi tutmak. Mesala biz ilk dört yıl destek falan almamıştık.

Böyle bir derecelendirmeli sistemde sınıfı geçeceğinize inanıyorsunuz o zaman?

Elbette. Biz aldığımız paranın tamamını organizasyona yatırdığımız için kendimize ve amatör ruhumuza güveniyoruz.