“Bir Varmış Bir Yokmuş”: ‘Gezi’ Günlerinde Aşk

Bir Varmış Bir Yokmuş

Fısıltı gazetesiyle kulaktan kulağa büyüyerek, romans türünün ülkemizdeki öncü eserine dönüşen İncir Reçeli‘nin açtığı kapıdan giren filmlerin sayısını şimdiden unuttuk. Tam ‘sektör yönetmenleri’nin ısmarlama romanslarına alışmaya çalışırken biz; Başka Dilde Aşk, Atlıkarınca gibi filmleriyle tanınan ‘yaratıcı yönetmen’lerimizden İlksen Başarır’ın Bir Varmış Bir Yokmuş‘u çıkageldi aniden… Bu zamana kadar konvansiyonel dil içinde olmakla birlikte, bağımsıza göz kırpan denemeler yapagelen Başarır, salonlarımıza konuk olan yeni filmiyle bağımsız tavrından biraz daha ödün vererek daha geniş bir kitleye ulaşmayı hedeflemiş anladığımız kadarıyla.

Ercan Dalkılıç (2) Ercan Dalkılıç

Orta-sınıfa mensup İstanbullu bir çiftin aşk hikayesini izliyoruz Bir Varmış Bir Yokmuş‘ta. Anaokulda öğretmenlik yapan Nehir (Melisa Sözen), bir gece tesadüfen yan daireden gelen bir ses duyar. Sese kulak verdiğinde bunun elinde gitarıyla şarkı besteleyen bir sanatçıya ait olduğunun farkına varır ve çok beğendiği şarkının yaratıcısının peşine düşer. Bu yol onu, bir rok grubunun başı olan Ozan’a (Mert Fırat) götürecektir…

Bir Varmış Bir Yokmuş, başta da adını andığım İnçir Reçeli‘ndeki drama yapısını tersten kurgulamış. Bu sefer geçmişi sırlarla örülü olan erkek tarafı; seyirci de bulmacayı kadın karakterle (Nehir’le) birlikte çözmeye çalışıyor haliyle. Açıkçası bunun haricinde hikaye bakımından ekstra bir şey vaat etmiyor Bir Varmış Bir Yokmuş; dakikalar geçtikçe kartlar birer birer açılıyor ve söz konusu gizem çözüme ulaşıyor! Finalde de tombala tabii ki!

16427933525_7e641c3bc4_o

İlksen Başarır’ın senaryosunu filmin başrolünde de boy gösteren Mert Fırat’la yazdığı Bir Varmış Bir Yokmuş; bana Richard Linklater’ın Gün Doğmadan (Before Sunrise), Gün Batmadan (Before Sunset) ve Geceyarısından Önce‘den (Before Midnight) mürekkep olan üçlemesini anımsattı. Diyaloglarla sürekliliğin sağlandığı, temel izleğin gömülü olarak varlığını unutturduğu bu anlatım biçimini bizim sinemamızda görmek beni sevindirdi açıkçası. Bunun yanında bu anlatımın çevresine örülen masal metaforunun da çok incelikli olduğunu belirtmem gerek.

Salona çağırdığı genel klasman seyirciyi memnun edecek cinsten bir film karşımızdaki… Mert Fırat ve Melisa Sözen’in oyunculuğu da gayet iyi; yüzlere odaklanan çekimlerle duygunun seyirciye aktarımı da oyunculukların gücüne güç katmış. Ethem Sarısülük’ün posteri aracılığıyla Gezi’ye selamını sarkıtmayı da ihmal etmeyen Bir Varmış Bir Yokmuş‘un, orta karar bir deneme olduğunu ifade edebiliriz sanıyorum son tahlilde.

Bir Varmış Bir YokmuşBir Varmış Bir Yokmuş

Yönetmen: İlksen Başarır

Senaryo: İlksen Başarır, Mert Fırat

Oyuncular: Mert Fırat, Melisa Sözen, Anıl Altınöz

Yapım: 2015 / Türkiye / 100 dk.