Sansüre ‘İtirazım(ız) Var’ ya da Yerli Polisiyeye Giriş

İtirazım Var

Ülkemizin en şahsına münhasır yönetmenlerinden Onur Ünlü’nün ‘Milli Cinayetler Koleksiyonu’ olarak tasarladığı on filmlik serinin üçüncü halkası ‘Bir Selman Bulut Polisiyesi’ altbaşlıklı İtirazım Var: Bayılırım Belaya, geçtiğimiz günlerde sonra eren 33. İstanbul Film Festivali’nde yarışmış ve yönetmene En İyi Yönetmen ödülü kazandırmıştı. Bir önceki filmi Sen Aydınlatırsın Geceyi ile sinemamıza başyapıt kazandıran Ünlü, İtirazım Var’da oldukça yenilikçi bir denemeye girişmiş; bizde neredeyse yok denebilecek polisiye türünü yerlileştirme yolunu seçmiş ve bu denemeden de alnının akıyla çıkmayı başarmış bana kalırsa.

Ercan Dalkılıç (2) Ercan Dalkılıç

Sıradışı, yer yer absürd öğeleri draması içinde olağan, organik bir şekilde işleyebilen Onur Ünlü, Anayasa profesörüne cinayet işlettirebiliyor, gökyüzünden taş yağdırabiliyor ve siz hiç yadırgamıyorsunuz bu olanları izlerken… Bu, Ünlü’nün alametifarikası olmuş durumda. İtirazım Var‘da da çok ayrıksı bir eksen karakter biçmiş kendine Ünlü; Selman Bulut bir imam, ama öyle sıradan bir imam değil kendisi, antropoloji mezunu, eski boksör, bağlama çalıyor, santraç oynuyor ve en önemlisi tek bir Tanrı olup olmadığı konusunda kafası oldukça karışık… Peki, böylesi bir imam, namaz kıldırırken cemaatinden birisi camide cinayete kurban giderse ne yapar? Hemen söyleyelim, bir Sherlock Holmes’a dönüşür ve cinayeti araştırmaya başlar. Bir imam-dedektif olan Selman Bulut, sinemamızın en orjinal karakterlerinden biri, tartışmasız.

İtirazım Var

Ünlü, absürd diye nitelendirilen, fakat kendisinin bu nitelendirmeyi kabul etmediği mizah anlayışını İtirazım Var‘da biraz geriye çekmiş. Daha çok çatışmaların getirdiği durumlarda açığa çıkan, daha doğal bir mizah mevcut filmde. Takva ehli Selman Bulut’un – mecburiyetten- rakı içmesi, kiliseye girmesi, kızının erkek arkadaşı ile tanışması vb. durumlar üzerinden yaratılıyor bu mizah. Benzer çarpışmaların yoğunluğu o kadar çok ki filmde, gerçekten çok keyif alıyorsunuz ve hayli gülümsüyorsunuz.

‘Katil kim’ izleğini takip eden film her nevi polisiye trüğünü kullanıyor ve sonunda iyiler kazanıyor! Ünlü, özellikle böyle bir gelişim seçmiş kendine, anaakım bir dille geniş kitlelere ‘iyi bir insan’ olmanın güzelliğini anlatmaya çalışmış: Serkan Keskin’in ayakta alkışlanası, olağanüstü bir performansla çizdiği Selman Bulut –ki oyuncu bu performansla eren 33. İstanbul Film Festivali’nde En İyi Erkek Oyuncu Ödülü’nü kazandı-, tam da böylesi bir insan; özüyle, sözüyle tam bir Anadolulu…

İtirazım Var1

Buna rağmen tam film vizyona girecekken Kültür Bakanlığı Değerlendirme ve Sınıflandırma Alt Kurulu Başkanlığı’nın İtirazım Var için genel ahlak, insan onuruna aykırılık ve şiddet içerdiği gerekçesiyle verdiği +18 sınırı kararını nasıl açıklayabiliriz?

Aksine İtirazım Var‘ın genel ahlaka mugayir hiçbir yanı yok; bu kararın arkasında yatan gerçek sebep, sanıyoruz ki, bir sahnede Gezi Direnişçileri’ne gönderilen selam ve muktedirin İslami algısının filmde görünen Halk İslamı ile örtüşmemesi. Onur Ünlü’ye bu ‘yerli şaheser’ için teşekkür ediyor; yediden yetmişe herkesin izlemesi gereken İtirazım Var uygulanan sansürü ise tüm öfkemizle kınıyoruz. Haydi herkes sinemaya şimdi!

İtirazım Var

İtirazım Var

Yönetmen: Onur Ünlü

Senaryo: Onur Ünlü, Sırrı Süreya Önder

Oyuncular: Serkan Keskin, Hazal Kaya, Osman Sonant

Yapım: 2014 / Türkiye / 110 dk.