Başka Teruo Ishii yok: Blind Beast vs. Killer Dwarf

Teruo Teruo! Gözün çıksın Teruo Horrors of Malformed Man (Kyôfu Kikei Ningen: Edogawa Rampo Zenshû, 1969) ya da Blind Woman’s Curse (Kaidan Nobori Ryu, 1970) gibi “parlak” filmlere imza atan bir yönetmen Teruo Ishii’nin son dönem filmi böyle olmamalıydı sayın seyirciler. İçim kan ağlayarak söylemem gerekirse, 80’lerde üçüncü sınıf arabesk sanatçıları için çekilen dandik filmleri andırır bir teknikle çekilmiş (resmiyetteki adı video piyasası olarak da bilinir) olan Blind Beast vs. Killer Dwarf (Môjû tai Issunbôshi, 2001) tam bir hayal kırıklığı.

Tuğba Keleş

Film aslen 1969 tarihli Yasazu Masahiro’nun Môjû (Blind Beast) adlı filminin bir nevi yeniden çevrimi olmasına rağmen Môjû, korku ve istismar sularında yüzen ama “yüksek sanat” unsurlarını da döneminin estetiğini taşıyan mekân anlayışıyla es geçmeyen yapıda müthiş bir filmdir. Kör bir heykeltıraş/masör olan Michio (Eiji Funakoshi), annesiyle (Noriko Sengoku) birlikte insanlardan uzak yaşamaktadır. Engeli, insanlardan uzak durmasının önemli bir nedenidir belki ama genç ve güzel model Aki’nin (Mako Midori) bedenine duyduğu ilgiyle kısa sürede onu tanımak için hamleler yapmaya girişecek, genç kadını kaçırarak atölyesine sanat (!) için hapsedecektir. Bu süreçte, annesi de oğluna yardım eder. Devasa insan uzuvlarından heykellerin süslediği bir mekanda mahsur kalan Aki, başlarda Michio’ya direndiyse de zamanla, kendini kaçıran adama karşı yelkenleri suya indirecek, ikili sado-mazoya varan bir yolda ağır, acılı, kanlı ve erotik bir yokoluşa doğru sürükleneceklerdir.

69 tarihli filmin yarı yarıya yeniden çevrimi olan Môjû tai Issunbôshi, bir koldan “kör canavarın” olağan hikâyesine odaklanırken, diğer koldan katil bir cücenin intikam dolu hikâyesini işliyor. Ishii’nin Môjû tai Issunbôshi’de ne yapmak istediğini anlamak zor. Filmografisinin bir bölümünde zaten “normal olmama” durumunu işlemiş bir yönetmenin, bu iki “normal görülmeyen” durumu hazır fırsat eline geçmişken değerlendirmesi çok da şaşılacak bir hadise değil. Aslında iş dönüp dolaşıp Teruo Ishii’nin Edogawa Rampo takıntısına ve oldukça çok sayıda eseri sinemaya uyarlanan bu Edgar Allan Poe hayranı yazara dayanıyor. Zira hem kör canavar hem de cüce, yazarın iki farklı öyküsüne dayanırken, Ishii’nin olaya bir taşla iki kuş vurma hesabı, bütçede kısıntıya giderek iki öyküyü bir arada çekmek suretiyle aradan çıkarma tutumluluğundan bahsedebiliriz sanırım.

Aslına hemen hemen sadık ilk hikayede tek kelimeyle iğrenç bir görüntü ve karakter çizen kör masör, masajla rahatlattığı kadınları, uzuvlarla süslenmiş gizli mekanında türlü sadist oyunlarla öldürüp, heykele dönüştürüyor. Cüce burada ne ayak, işte onu anlayabilmek için seyircinin filmde Sherlock Holmes’vari bir detektifi canlandıran Shinya Tsukamoto’ya ihtiyacı var. Bu iki gizemli olayı aydınlatan kişi olarak önemli bir rolde bulunmasının yanısıra, Tsukamoto’yu ayakta tutan yegâne şey, seyirciden aldığı hayır duasıdır herhalde…

Biri geçmişten, biri günümüzden gelen (1999’dan sonra zaman hiç geçmez oldu bana, bilir misiniz?) iki Edogawa Rampo uyarlaması, oralarda bir yerde sevenlerini bekliyor. Az buçuk bırbırlanmış olsam da sonuçta Teruo Ishii, aynı Teruo Ishii. Başka Teruo yok, değerini bilin!..

Blind Beast vs. Killer Dwarf

Blind Beast

Môjû
Blind BeastYönetmen: Yasazu Masahiro

Senaryo: Edogawa Rampo’nun hikâyesinden Yoshio Shirasaka tarafından

Oyuncular: Eiji Funakoshi, Mako Midori, Noriko Sengoku

Yapım: 1969, Japonya, 86 dk.

Môjû tai Issunbôshi
Blind Beast vs. Killer DwarfYönetmen: Teruo Ishii

Senaryo: Edogawa Rampo’nun hikâyesinden Teruo Ishii tarafından

Oyuncular: Shinya Tsukamoto, Lily Franky, Hisayoshi Hirayama, Mutsuki Fujita

Yapım: 2001, Japonya, 95 dk.

İlk yayınlanış tarihi 14.04.2011.

Bu filme puan verin
Bu yazıya puan verin