Stajyer: Alışılmışın Dışında Bir İkili

maxresdefault

“Stajyer” (“The Intern”) filmi başrollerini Robert De Niro ve Anne Hathaway‘in paylaştığı, Nancy Meyers imzalı romantik bir film. Filmin önemi ise “erkek” dışında kalanlara birçok filmin aksi duran tavrı.

Mert Mert Tanöz

Romantik kelimesi nedense sürekli olarak aşkla ilişkilendiriliyor. Edebiyatta da sinemada da gündelik hayatta da bu durum böyle. Fakat romantik kelimesinin diğer anlamı, “romantik”in bir akım olduğu sürekli unutuluyor. Nancy Meyers’in son filmi “Stajyer”i (“The Intern”) nitelendirirken kullanılan romantik kelimesi de aşktan değil akımdan bahsediyor.

Başrollerini Robert De Niro ve Anne Hathaway’in paylaştığı “Stajyer”, yaşlı bir adamın başarılı bir iş kadınının yanında stajyer olarak işe girmesiyle başlayan ilişkiyi anlattığı filmde Meyers yine sinema geleneklerinin dışında bir durumu ele alıyor.

THE INTERN

Nancy Meyers, 1998 yılında başladığı yönetmenlik kariyerine yeterli takdiri görmeyen fakat kendi türü içinde dönemine damga vurmuş bir isim. “Kadınlar Ne İster”, “Aşkta Her Şey Mümkün”, “Tatil”, “İlişki Durumu: Karışık” ile romantik komedilerin benimsediği kadını “sıra dışı” biri haline getirmeksizin değiştirmeyi başarmış olan Meyers, “Stajyer” filminde de alışılageldik kadın algısını gerçeklikten taviz vermeksizin yaratıyor. Aşk yerine duygusallığa değindiği bu filminde bir yenilik olarak toplumun artık unutmaya başladığı “ihtiyar”a da yöneliyor. Yaşlı yerine ihtiyar kelimesini tercih ediyor olma sebebim ise Meyers’in Ben (De Niro) karakterini ilkel toplumlardaki bilge kimse görevinde kullanıyor olması. (Jules (Hathaway) ve Ben karakterlerine yazının devamında tekrar değineceğim.)

the-intern_144292576770
“Stajyer” filmi kadını bugünün dünyasına uygun olarak Hollywood çatısı altında yeniden yapılandırmasıyla, romantik kavramına yüklediği anlamlarla, modern dünyanın sinemaca reddedilen değişimlerini yansıtıyor olmasıyla kesinlikle izlenmesi gereken bir yapım. Atmosferi, karakterleri ve diyaloglarıyla insanı içine çeken film, izleyiciye 121 dakikalık bir seyir keyfi sunuyor.

***Yazının devamı sürpriz bozan içermektedir.

Jules karakteri ilk bakışta Hollywood’da karşılaştığımız bir diğer “güçlü iş kadını” gibi görünüyor. “Şeytan Marka Giyer” (The Devil Wears Prada”), ”Kadın Aklı Erkek Aklı” (The Ugly Truth) hatta Nancy Meyers’in yönettiği “Kadınlar Ne İster” (What Women Want) filmlerindekine benzer bir kadın profil çizse de belli noktalarda bu isimlerden ayrılıyor. Bunlardan ilki Jules’un evli bir kadın oluşu. İş hayatının yanı sıra bir eşi ve bir çocuğu var, örnek bir kadın. Fakat alışılmış karakterlerden ayrıldığı bir diğer nokta da burada başlıyor: Jules evde işlerin yolunda gitmediğinin, kendini işine odaklamanın yarattığı sorunların farkında. Jules’u “diğerlerinden” ayıran bir başka nokta da yine burada başlıyor. Jules bir erkeğin hayallerinin peşinden gittiği gibi kendi hayallerinin peşinden giderek bir iş kurmuş. Dolayısıyla da işine bir anne misali duygusal bir bağla bağlı. Fakat bu duygusallık Jules’un kadın olmasından değil, işini çocuğu gibi görüyor olmasından kaynaklı, yani erkeklerin de yaşadığı bir durum söz konusu. Kısacası Jules erkeğe yüklenen görevleri, sorumlulukları yüklenmiş bir kadın. Ve Meyers Jules ile gösteriyor ki erkeklerin yapabildiklerini kadınların yapması bir mucize değil.

images

Filmdeki erkek Ben hem yaşı hem de statüsü itibariyle alışıldık iş hayatı çatışmasının dışında bir noktada duruyor. Birçok filmde kadın ve erkek aynı konum için mücadele ederken, aşk da bu çatışmadan çıkarken “Stajyer” filminde böylesi bir mücadele yok. Bunun yerine ilkel topluluklar olduğu gibi var olmanın yarar sağlamak olduğu düşüncesinin etkisiyle faydalı olmaya çalışan, bunun için de tecrübelerinden kullanan bir “ihtiyar” var.

Bu iki karaktere ve Jules’un eşine bakıldığında aslında Meyers’in değişen dünyaya en temelden yaklaştığı görülüyor. Yani erkek ve kadın yeni dünyada aynı rolleri üstlenebilir, yer değiştirebilir. Kadının ezilmesi için artık ortada bir sebep yok, çünkü modern topluluklarda insanları öne çıkaran hormonal ve fizikler farklılıkları değil. Meyers bütün meseleye, erkek ve kadın arasında olduğu varsayılan bütün farklılıklara bu açıdan yaklaşıyor ve kadın-erkek olarak değil her insanı bir birey olarak ele alıyor. Bu filmi “farklı” yapan, değerli kılan da Meyers’in bakış açısı.

The_Intern_PosterStajyer  (The Intern)
Yönetmen: Nancy Meyes
Senaryo: Nancy Meyers
Oyuncular: Robert De Niro, Anne Hathaway
ABD / 2015 / 121 dk.
Bu filme puan verin
Bu yazıya puan verin