Türk Sinemasının Levant-anatomisi: Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam

“Scognamillo, Türk sinemasını çok iyi tanıyan, bilen, yazarlığa başladığından beri sürekli olarak her devirde set işçisinden, film yönetmenine kadar herkesle ilgi kuran, daha da önemlisi yerli sinemaya sırt çevirmeyip burun kıvırmayan tek sinema yazarıdır.”

 Ege Görgün (Landlord)

1973’te yayımlanan Türk Sineması’nda 6 Yönetmen adındaki kitabın önsözünde Prof. Sami Şekeroğlu eserin yazarı Giovanni Scognamillo için bunları söylüyor. Gerçekten de gerek bakış ve yaklaşım açısıyla, gerekse de sinemanın popüler yüzüne ait tür sinemasına olan ilgisi ve bilgisi sayesinde diğer eleştirmenlerden ayrı yerde durur Scognamillo. (Belki de gizli bir dışlanmanın neticesindedir bu.) Bugün çevresini saran gençlerin sevgisinin, saygısının ve sadakatinin sırrı sinemanın “karanlık” yanına karşı bu hoşgörülü, kucaklayıcı tavırdır belki de. Küre Yayınları’ndan çıkan Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam adlı derleme son yıllarda Scognamillo’ya yönelik farkındalığın yaygınlaştığına işaret eden benzer kitapların son halkalarından biri. Bu kitaplar Scognamillo’yu saran popüler sinemayla, alttürlerle sıkı fıkı ilişkiler kurmuş kişilerden oluşan bu çemberin kültürel hayatta artık daha etkili hale geldiğini de gösteriyor. İşte tüm bu olumlu gelişmelerin neticesinde de Scognamillo usta çok uzun zamandır hak ettiği bir kitaba daha kavuştu.

Giovanni Scognamillo, üstat sinema tarihçisi Nijat Özön’ün “sinemacılar dönemi” diye tariflediği 1960’larda başladı sinema eleştirmenliğine. Yerli yabancı onlarca dergide ve çeşitli gazetelerde son elli yıldır sürdürdü bu uğraşını. Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam işte onun bu yarım asırlık dönemde ürettikleri makalelerden, köşe yazılarından, eleştirilerden ve kendisiyle başkalarının yaptığı röportajlardan oluşuyor. Bu metinler yalnızca Türk sinemasının değil, eleştirmenlerin, eleştirinin de kronolojik gözlemleri olma niteliği taşıyorlar.

Kitapta 1961 ile 1977 tarihleri arasında çekilmiş 50 kadar filmin eleştirisi, 20’den fazla araştırma-makale ve 8 söyleşi yer alıyor. Elbette bunlar belli kriterleri dikkate alarak seçilmiş ve derlemenin editörü Barış Saydam’ın redaksiyonundan geçmiş.

Bu filme puan verin
Bu yazıya puan verin